14.4 C
Stockholm
måndag, juni 2, 2025

Arbetsmiljön i hemtjänsten granskas

Arbetssituationen inom hemtjänsten är pressad. Personal i yrket anmäler dubbelt så många arbetssjukdomar och arbetsolyckor med sjukfrånvaro jämfört med andra branscher. Många orkar inte jobba heltid och hög personalomsättning gör det svårt att skapa kontinuitet. Samtidigt växer behovet av hemtjänst i takt med att befolkningen blir äldre – vilket ställer ännu högre krav på en redan belastad verksamhet.

För att vända utvecklingen inleder Arbetsmiljöverket en omfattande tillsynsinsats som pågår till maj 2026. Totalt ska 700 arbetsplatser inom både kommunal och privat hemtjänst inspekteras. Tillsynen omfattar både lokala enheter och högsta ledningsnivå. Syftet är att identifiera brister i arbetsmiljön och se till att regler följs – i nära samarbete med Försäkringskassan, som också ska informera om det stöd som finns för förebyggande insatser och rehabilitering.

Flera riskområden pekas ut: hög arbetsbelastning, fysiskt tunga moment, hot och våld vid ensamarbete, samt olyckor relaterade till halkning eller bristfällig skyddsutrustning. Exempelvis används cykelhjälm sällan, trots att många hemtjänstanställda cyklar i tjänsten. En viktig del i tillsynen är att granska hur arbetsgivare arbetar systematiskt med att förebygga risker och stötta personalen.

Statistik visar att hemtjänstpersonal ofta arbetar under stor psykisk och fysisk press. Många saknar möjlighet till återhämtning, utsätts för hot, arbetar sjuka av ekonomiska skäl och tror inte att de kommer kunna arbeta fram till pension. Särskilt drabbade är kvinnor, som utgör majoriteten i yrket, och som löper högre risk för stressrelaterad ohälsa.

Arbetsmiljöverket betonar att med rätt resurser, planering och arbetsvillkor går det att skapa en hållbar och trygg arbetsmiljö – vilket är avgörande både för personalens hälsa och för att klara framtidens vårdbehov.

Redaktör
Redaktörhttps://arbetehalsa.se
Trygghet skapar framgång, varje dag på varje plats!

relaterade inlägg

Senaste inlägg